De gemeente Hilversum heeft donderdag het NVVK-certificaat ontvangen waarmee inwoners met schulden sneller en beter worden geholpen door de gemeente.

"Het is voor de gemeente makkelijker om een schuldenregeling te treffen met schuldeisers. Dit past binnen de lijn van het stress sensitief werken bij schuldhulpverlening. Hiermee heeft de gemeente in twee jaar tijd zo’n 500 mensen geholpen", aldus een woordvoerder van de gemeente.

Kwaliteitsnormen

De NVVK (Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet) is de overkoepelende brancheorganisatie voor schuldhulp en financiële dienstverlening. De gemeente is met het NVVK-certificaat een betrouwbare partner voor schuldeisers, zoals deurwaarders, incassobureaus en nutsbedrijven voor gas, water en licht.

Ook voldoet de gemeente met het certificaat aan kwaliteitsnormen die de NVVK stelt: denk hierbij aan de tijd nemen om zaken meerdere keren uit te leggen, rekeninghouden met de stress waarin mensen verkeren en het aanwijzen van een consulent die het hele traject, van begin tot eind, de inwoners helpt en bij wie ze altijd terechtkunnen.

'Goed nieuws'

Wethouder Annette Wolthers (Werk en Inkomen), noemt het ontvangen van het certificaat goed nieuws en zegt dat het certificaat veel betekent voor Hilversummers met schulden: "Het scheelt een hoop administratieve rompslomp. Daardoor kunnen onze consulenten op het Sociaal Plein sneller mensen helpen die bij ons aankloppen voor hulp."

'Stress sensitief werken'

Sinds twee jaar heeft de gemeente – in lijn met de kwaliteitsnormen van NVVK – een nieuwe manier van werken bij schuldhulpverlening: stress sensitief werken. Zo is de drempel om hulp te vragen zoveel mogelijk verlaagd.

Mensen krijgen binnen vier weken een persoonlijk gesprek waarbij er zoveel tijd wordt genomen als nodig is. Mocht een gesprek niet voldoende zijn of te emotioneel, dan wordt er nog een gesprek gevoerd. Totdat duidelijk is wat alle problemen zijn en alles ook duidelijk is voor de cliënt zelf. Vervolgens krijgt deze binnen acht weken te horen welke maatwerkoplossing wordt gebruikt voor het oplossen van de schulden.

Tussen januari 2020 en oktober 2021 hebben 493 inwoners een eerste gesprek gevoerd en zijn er voor 481 cliënten maatwerkoplossingen gevonden.


Blijf op de hoogte van het laatste nieuws uit Hilversum via Facebook!
Wil je rechtstreeks het laatste nieuws, activiteiten en P2000-meldingen door hulpdiensten uit Hilversum ontvangen? Klik hier om ons te volgen op Facebook! Ook kun je ons volgen via Twitter en Instagram.

Max Joling

Over de auteur

Max Joling

29-jarige redacteur die objectieve artikelen schrijft maar ook eens een eigen schrijfsel publiceert met het doel te inspireren of aan te zetten tot nadenken. Die kun je hieronder lezen.

Eerder gepubliceerd

Meer artikelen uit politiek en gemeente

Reageren op dit artikel

Er zijn nog geen reacties op dit artikel geplaatst. Klik hier om een reactie te plaatsen.