De Stationstunnel (Interwijktunnel) is vanaf vrijdagmiddag 15.00 uur weer geopend, zo meldt de gemeente. Al sinds eind november was de tunnel afgesloten vanwege de sloot van de GAK-kelder en de vernieuwing van het stationsgebied. 

Tijdens de werkzaamheden konden voetgangers met een OV-kaart of speciale barcode door het NS-stations lopen, fietsers moesten gebruik maken van verschillende omleidingen. 

Vanaf eind september werd op de locatie GAK-kelder op het Stationsplein gestart met sloopwerkzaamheden. De kop van de tunnel aan de centrumzijde en het hiermee samenhangende deel van de GAK-kelder zijn verwijderd. Dit was nodig omdat een deel van de tunnel constructief was verbonden met de GAK-kelder. Om de geluidshinder te beperken werd de tunnel ‘weggeknepen’ in plaats van weggebroken. Er werden damwanden geplaatst om de sloop van de GAK-kelder veilig te laten plaatsvinden.

Arno Scheepers, projectwethouder Stationsgebied, zegt blij te zijn dat Hilversummers weer gebruik kunnen maken van de tunnel. "Zelfs iets eerder dan gepland. Dat ontlast het verkeer op andere locaties zoals bij de Kleine Spoorbomen en betekent een mooie stap voorwaarts", aldus Scheepers.

Tunnelmond hersteld

De Stationstunnel vormt een belangrijke verbinding tussen het centrum van Hilversum en Hilversum-Oost. Inmiddels is de ‘tunnelmond’ – dat is de toegang tot de tunnel aan de centrumzijde – weer hersteld. Er zijn nieuwe zijwanden geplaatst en er is bestrating aangebracht. Vanwege de veiligheid van voorbijgangers op het Stationsplein komt op de tunnelwanden een hekwerk.

In verband met de werkzaamheden is de looproute voor mensen met een visuele beperking verlegd. De aangepaste bestrating in de richting van de tunnel komt terug. Het straatwerk voor de looproute vindt plaats bij het herstel van de openbare ruimte aan de centrumzijde.

Hinder

Alhoewel er getracht is de hinder te beperken, hebben de sloopwerkzaamheden wel degelijk hinder opgeleverd: zo liep de aannemer bij het slaan van de damwanden vast op een harde zandlaag, dit gaf trillingen en geluidshinder.

Ook de inzet van een ‘jekker’, dat is een breekhamer die is ingezet voor het loshakken van het beton, gaf trillingen en geluidshinder en het hiermee gepaard gaande stof werd door de omgeving als hinderlijk ervaren.

De verdere sloop van de GAK-kelder verloopt volgens planning. Zodra de sloopwerkzaamheden klaar zijn, stort de aannemer het ontstane gat vol met zand. Begin 2022 komt hier een tijdelijk busstation om de aanleg van een gloednieuw busstation op de huidige locatie mogelijk te maken.


Blijf op de hoogte van het laatste nieuws uit Hilversum via Facebook!
Wil je rechtstreeks het laatste nieuws, activiteiten en P2000-meldingen door hulpdiensten uit Hilversum ontvangen? Klik hier om ons te volgen op Facebook! Ook kun je ons volgen via Twitter en Instagram.

Max Joling

Over de auteur

Max Joling

29-jarige redacteur die objectieve artikelen schrijft maar ook eens een eigen schrijfsel publiceert met het doel te inspireren of aan te zetten tot nadenken. Die kun je hieronder lezen.

Eerder gepubliceerd

Meer artikelen uit politiek en gemeente

Reageren op dit artikel

Er zijn nog geen reacties op dit artikel geplaatst. Klik hier om een reactie te plaatsen.